måndag 27 februari 2012

Hallonsylt på tub

Mitt liv består till viss del av en rad händelser och situationer som jag inte har någon kontroll över. En isolerad situation är bara en liten, liten droppe. Men tillsammans bildar de ett hav där jag inte kan simma, utan jag känner hur jag drunknar allt mer.

Jag är ingen person som köper sylt, jag kokar min egen. Vi kan vid ett senare tillfälle diskutera hur vettigt det är, men nu är det så jag är. När jag öppnar kylskåpet så finns nu en hallonsylt på nån jävla squeezeflaska. Olivia älskar sylten för att man kan göra hjärtan med den.

Under de sex veckor som jag varit sjuk har mina barn varit i hem jag aldrig vart, träffat människor jag aldrig träffat. Detta på grund av det fantastiska nätverk av människor som sett till att de fått njuta av vinterns härliga dagar och fått stunder av lek istället för att besöka sjukhus.  Det känns så väldigt märkligt, de är som om de byggt nya rum som jag inte får komma in i. Det i sig är nog en känsla som alla föräldrar upplever tids nog men det känns för tidigt och på fel grunder.

Jag har ingen aning vad Olivia gjort på förskolan, vet inte vad hon har i sin låda, vet inte vad hon ritat eller vem hon lekt med.

Hittar blekta blåmärken på Veras ben och jag har ingen aning vad som hänt.

Under tiden jag varit på sjukhus har Vera lärt sig krypa, stå, klappa händer och gå med gåvagn. Hon har fått fyra tänder. Jag har inte varit med vid ett enda tillfälle av dessa livshändelser.

Jag hittar kläder som jag inte känner igen och Vera har växt till en helt ny storlek.

Jag kan fortsätta i en evighet... havet blir bara djupare för varje dag jag inte klarar av att leva som jag vill. Känner att jag tappat en del av mitt inflytande som mamma, alla beslut som fattats utan att jag varit delaktig.

Varje gång jag öppnar kylskåpet så står den där. Hallonsylten. Den som blivit symbolen för mitt fall och ras. Symbolen för min identitetskris som mamma. Är det OK för mig att vara mamma och inte veta vad mina barn ätit under dagen eller vilka tider de sovit. Är det OK för mig att vara mamma och köpa hallonsylt?



1 kommentar:

  1. Ditt föräldraskap sitter inte i vad du gör utan vem du är. Du är en underbar mamma, älskad av barnen, hemmagjord hallonsylt eller inte ;)
    Sörj inte det du har missat, drar energi som du istället behöver lägga på framtiden. Eller sörj en stund men fastna inte där.

    Kramar och vet du va..... Det finns som jordgubbsylt oxå och går att skriva små meddelanden med :)

    SvaraRadera